Шлях
до ринку для товару починається з розробки та впроваджен¬ня нової ідеї.
Ось чому інноваційна політика є основою товарної політики.
Інноваційна політика - це процес пошуку ідеї та створення нового товару
з урахуванням потреб споживачів, вихід ново¬го товару на ринок,
спостереження за його поведінкою на ринку.
Під новим товаром у маркетингу розуміють п'ять типів товарів:
1. Принципово новий товар, який задовольняє ті потреби споживачів, які
раніше не задовольнялись (ЕОМ, факсимільний, мобільний зв'язок і
телевізор, пізніше — відеомагнітофон).
2. Товар принципової новизни порівняно з наявними товарами-аналогами,
які задовольняли аналогічні потреби раніше (транзисторна апаратура щодо
лампової; парова турбіна щодо парової машини; лазерні
звуковідтворювальні диски щодо платівок; відеокамера щодо кінокамери
тощо).
3. Оновлені товари із вдосконаленими характеристиками (відеомагнітофони
із цифровою, системою запису, фотоапарати з автоматич¬ною системою
визначення відстані та витримки та ін.).
4. Товар, що є новим для конкретного ринку (не так багато часу минуло
відтоді, коли відеомагнітофон був новинкою для вітчизняного ринку, а
біотелевізор є таким і зараз).
5. Товар нової сфери використання (добре відомий "скотч" спеціа¬льного
побутового призначення застосовується для очищення верхньо¬го одягу від
пуху та порошинок),
Інноваційний маркетинг насамперед стосується товарів нових щодо тих, що є на ринку, а також принципово нових.
Потреби — це єдиний орієнтир у визна¬ченні будь-якого з інструментів
маркетингу — ціни, каналу розподілу, методів просування, але насамперед
у визначенні характеристик ново¬го товару. Очевидно, пошук ідей нового
товару слід починати саме у напрямі як найповнішого задоволення цих
потреб. Пошук ідеї нового товару. Існує понад 50 методів пошуку нових ідей): • "мозкова атака" та її варіації (класична, анонімна, деструктивна, конструктивна, метод "а також...", техніка творчого співробіт¬ництва); • конференція ідей (конференція ідей Гільде, метод 635, диску¬сія 66); • синектика (класична, синектична, візуальна); • метод контрольних запитань; • метод морфологічного аналізу, • метод колективного блокнота; • опитування за допомогою карток; • метод словесних асоціацій та ін. Метод контрольних запитань реалізується за допомогою переліку запитань, розроблених А.Осборном, Т.Ейлоартом, Д.Пірсоном, Г.Л.Бушем та ін. За кордоном широко використовується розробка А.Осборна із 9 груп запитань: 1. Яке нове застосування можна запропонувати для об'єкта? 2. Який інший об'єкт подібний до даного і що можна скопіювати? 3. Які модифікації можна отримати завдяки обертанню, вигину, скру¬чуванню, повороту, зміні функцій, кольору, форми, контуру? 4. Що у технічному об'єкті можна збільшити (розміри, міцність, кількість елементів і т.п.)? 5. Що у технічному об'єкті можна зменшити (ущільнити, стиснути, прискорити, звузити, подрібнити)? 6. Що у технічному об'єкті можна замінити (елемент, матеріал, привід і т.п.)? 7. Що у об'єкті можна переробити (схему, компоновку, порядок роботи і т.п.)? 8. Що в об'єкті можна зробити навпаки? 9. Які нові комбінації елементів можливі?
|