Сутність маркетингу та його концепції
1 Поняття маркетингу тісно пов’язане з виникненням торгівлі, а
значить і ринку. "Маркетинг” (з англ.) означає комерційну або іншу
діяльність в умовах ринку. За свідченнями археологів організована
торгівля вперше виникла на території стародавньої держави Фінікії
(сучасна територія Єгипту, Лівії, Тунісу), приблизно 4 тис. р. до н.е.
На території Європи перші ринки-ярмарки виникли в грецьких
містах-державах. Поступово починаючи з 13ст. для отримання права
займатися ринковою діяльністю потрібно було мати документ –
Магдебурзьке право. Ринок, в сучасному його понятті виник приблизно 170
р. тому в Англії.
Найбільший внесок у розвиток маркетингу як науки про ринок внесло США.
У зв’язку з великою економічною кризою, постало питання про розробку
основ теорії функціонування ринку, в результаті чого була створена його
кейнсіанська модель. На поч. 50-рр 20ст. В обіг був введений термін
маркетинг. В СРСР маркетинг розглядався як "буржуазна теорія гнилого
капіталізму”, в результаті чого СРСР не був суб’єктом світового ринку.
В Україні теорія маркетингу почала впроваджуватись на поч. 90-х рр.,
після здобуття незалежності.
2 Існує біля 20 різних визначень поняття маркетингу, найбільш
загальним і всеохоплюючим є визнання маркетингу як філософії бізнесу.
Найбільш поширене: маркетинг – комплексний системний підхід до вивчення
проблем ринку, що охоплює усі стадії руху товарів від вивчення попиту
на нього до збуту конкретним споживачам.
Мета маркетингу – отримання обґрунтованого прибутку. Міжнародна класифікація маркетингу поділяє його на: • Внутрішній – діє в межах конкретної країни • Експортний – пошук ринку за межами держави • Імпортний – використовується для закупівлі товарів за рубежем • Інвестиційний – вигідне розміщення вкладів за рубежем • Міжнародний – вигідний збут вітчизняних товарів за рубежем • По товарний – особливості продажу окремих видів продукції • Некомерційний – створюється смідна організація чи установа. 3 Виникнення і розвиток ринку та пов`язаного з ним маркетингу в своїй еволюції пройшли 3 етапи: Самозабезпечення Децентралізація Централізований обмін Кожна з цих систем мала свої закони регулювання товарообміну, а це означає, що для кожної з них були притаманні специфічні ознаки маркетингу, тому теорія маркетингу виділяє 3 основні концепції його розвитку: 1. Маркетинг орієнтований на продукт. Передбачає, що товаровиробник не вивчає попиту і пропозиції споживачів, а лише виробляє ту продукцію, яку дозволяє йому технічне обладнання, тому ефективність низька, і тому залишки товарної продукції не реалізованої споживачам досить великі. В такому режимі працює 60% українських підприємств. 2. Маркетинг орієнтований на споживача. Передбачає задоволення різнобічних потреб споживачів шляхом вивчення попиту і його задоволення шляхом виготовлення потрібних товарів і послуг. Ця концепція має ваду – задовольняє потребу лише конкретного споживача. 3. Соціально-етичний маркетинг. Передбачає задоволення потреб як конкретного споживача так і суспільства в цілому. Розвиток ринкових відносин в Україні базується на поступовій зміні однієї концепції іншою, але чіткої межі в цьому переході не існує. Новостворена українська продукція поки, що орієнтована на задоволення потреб споживача, а лише деяка її частина відповідає вимогам соціально-етичного маркетингу і є конкурентноспроможною на світовому ринку. Такий проміжний стан є перепоною до вступу у ВТО. Високо конкурентною на світових ринках є високотехнологічна українська продукція (ракети, космічні об`єкти), продукція металургії, легкої і харчової промисловостей.
|